Prof. Dr. Gunter Reus

Vitae

  • Born 1950 in Neunkirchen/Saar. General and Comparative Literature, German, and History of Art studies in Mainz
  • Doctorate in 1977
  • 1977-78 free lancer at the "Allgemeine Zeitung Mainz" and at the broadcasting station SWF in Mainz
  • 1978-83 lector on the German Academic Exchange Service at the University of Lille (France)
  • 1983-84 trainee at the editorial office of the "Frankfurter Neue Presse"
  • 1984-86 local editor at the "Taunus Zeitung Bad Homburg"
  • Local editor at the "Frankfurter Neue Presse" in Frankfurt 1986-87, together with permanent work in the feature section
  • Since 1987 lecturer ("Akademischer Rat") at the department and since 1992 senior lecturer ("Akademischer Oberrat")
  • 1996 post-doctorate in 1996 ("Privatdozent")
  • Since 1999 professor at the department
  • Speaker of the program Media and Music

Major teaching and research interests

  • Cultural journalism
  • Language and style of the mass media
  • Press journalism and press history
  • Journalism research and journalism history

Activities

  • Member of the German Society of Mass Communication
  • Editor of “Aviso”, information journal of the German Society of Mass Communication, 2002-2007
  • Editor of “Publizistik”, quarterly journals of mass communication, since 2002
  • Member of the jury of the Lower Saxony Junior Print Media Award 2012 and 2013

Publications

2018

Reus, G. & Harden, L. (2018). Nicht auf verlorenem Posten. Entwicklungen des Zeitungsfeuilletons und Wünsche des Opernpublikums an die Kulturberichterstattung [Not a lost cause. Developments of the newspaper feuilleton and the opera audience's requests for cultural coverage]. In K.-H. Reuband (Eds.), Oper, Publikum und Gesellschaft [Opera, audience and society] (pp. 195-210). Wiesbaden: Springer VS.

2017

Reus, G. (2017). Musikberichterstattung in Print- und Onlinemedien [Music coverage in print and online media]. Bonn: Deutsches Musikinformationszentrum. Retrieved from http://www.miz.org/static_de/themenportale/einfuehrungstexte_pdf/08_MedienRecherche/reus.pdf

Reus, G. & Müller-Lindenberg, R. (2017). Die Notengeber. Gespräche mit Journalisten über die Zukunft der Musikkritik [Giving marks for notes. Talks with journalists on the future of music criticism]. Wiesbaden: Springer VS.

2016

Reus, G. (2016). Sinn für den Boulevard und die ‚Nationalidee‘. Heinrich von Kleist und sein Lehrsatz von der Staatsferne des Journalismus [Sense for popular theater and the ‚national idea‘. Heinrich von Kleist and his theorem of journalism's distance from state]. In H. Pöttker & A. I. Stan’ko (Eds.), Mühen der Moderne. Von Kleist bis Tschechow – Deutsche und russische Publizisten des 19. Jahrhunderts [The efforts of modernism. From Kleist to Chekhov - German and Russian writers of the 19th century] (pp. 20-69). Cologne: von Halem.

Reus, G. (2016). Keywords „Feuilleton“, „Language and Phrasing“, „Jargon“ and 19 other articles. In Journalistikon [Online Encyclopedia]. Cologne: von Halem.

2015

Reus, G. (2015). Am Rande des Abgrunds? Wie sich das Zeitungsfeuilleton in den letzten 30 Jahren entwickelt hat [On the edge of the abyss? Developments of the newspapers' feature pages during the last 30 years]. Musikforum, no Vol. (4), 26-28.

Reus, G. (2015). [Review of] Stefan Lüddemann: Kulturjournalismus. Medien, Themen, Praktiken [Stefan Lüddemann: Cultural journalism. Media, subjects, practices]. Medien & Kommunikationswissenschaft, 63 (4), 600-602.

Reus, G. & Harden, L. (2015). Noch nicht mit der Kunst am Ende. Das Feuilleton setzt wieder deutlicher auf angestammte Themen und zieht sich aus dem politischen Diskurs zurück [State of the Art. The feuilleton again focusses on traditional topics and abandons political discourse]. Publizistik, 60, 205-220.

2014

Reus, G. (2014, August). [Review of] Tobias Eberwein: Literarischer Journalismus [Tobias Eberwein: Literary journalism]. rezensionen:kommunikation:medien. Retrieved from http://www.rkm-journal.de/archives/16811

Reus, G. (Ed.). (2014). Das zweite Ich. Gespräche mit Musikern über Image und Karriere in der Mediengesellschaft [The second self. Conversations with musicians on image and career in the media society]. Wiesbaden: Springer VS.

Reus, G. & Naab, T. (2014). Verhalten optimistisch. Wie Musikjournalistinnen und Musikjournalisten ihre Arbeit, ihr Publikum und ihre Zukunft sehen – eine Bestandsaufnahme [Cautiously optimistic. How music journalists think about their work, their audience and their future - An evaluation]. Publizistik, 59, 107-133. DOI 10.1007/s11616-014-0199-z

2013

Reus, G. & Beck, K. (Eds.). (2013 ff.). Medienwissen Kompakt [Reihe] [Compact media knowledge [series]]. Wiesbaden: Springer VS.

Beck, K., Eilders, C., Holtz-Bacha, G., Kutsch, A. & Reus, G. (Eds.). (2013). Publizistik. Beiträge zur Kommunikations- und Medienforschung [Mass communication. Articles on communication and media research]. Wiesbaden: Springer VS.

2012

Reus, G. (2012). Kulturjournalismus (F030) [Cultural journalism (F030)]. Lehrbrief für das Deutsche Journalistenkolleg. Berlin.

Reus, G. (2012, October). Das Feuilleton ist tot, es lebe das Feuilleton. Vom Tod des politischen Feuilletons kann keine Rede sein – das beweisen sogar wissenschaftliche Studien [The feature section is dead, long live the feature section. There can be no talk of the death of the political feature section - This is even proved by scientific studies]. Retrieved October 20, 2012, from http://www.theeuropean.de/gunter-reus/5369-der-vermeintliche-tod-des-politischen-feuilletons#

Reus, G. (2012). Vital und wichtig. Zehn Thesen gegen die These vom Niedergang des Kulturjournalismus [Vital and important. Ten hypotheses against the hypothesis of the decline of cultural journalism]. In W. Lamprecht (Ed.), White Paper cultural journalism (pp. 614-624). Vienna: Löcker.

Reus, G. & Harden, L. (2012). Gebot der Vielfalt. Kinogänger erwarten vom Zeitungsfeuilleton eine völlig andere Berichterstattung als Theaterbesucher [Commandment of diversity. Moviegoers expect a totally different coverage from the feature section than theatergoers]. In W. Lamprecht (Ed.), White Paper cultural journalism (pp. 371-392). Vienna: Löcker.

2011

Reus, G. (2011). [Review of ] Jörg Requate (Ed.), Das 19. Jahrhundert als Mediengesellschaft [The 19th century as a media society]. http://www.rkm-journal.de/archives/7038.

Reus, G. (2011, August 9). „Journalistik ist eine gänzliche Privatsache“. Vor 200 Jahren entdeckte Heinrich von Kleist den Lokaljournalismus – und scheiterte kläglich ["Journalism is an entirely private affair". 200 years agao, Heinrich von Kleist discovered community journalism - and failed pathetically]. Neue Zürcher Zeitung, p. 46.

Reus, G. & Naab, T. K. (2011). Notwendiger Filter. IJK-Team erforscht Rollen- und Publikumsbild von Musikjournalisten [Necessary filter. IJK does research on the image of roles and audiences of music journalists] . Pressto. Magazin der Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover, 1, 22-23.

2010

Reus, G. (2010). Berichter oder Richter? Eine Langzeitanalyse nimmt das Feuilleton in der Tagespresse in den Blick - und zeigt Entwicklungsperspektiven auf [Reporter or judge? A long-term analysis of the feature pages in daily newspapers - showing development perspectives]. JournalistikJournal, 13 (1), 18-19.

Reus, G. (2010). Feuilleton. In A. G. Bespalova, E. A. Kornilov & H. Pöttker (research editors: J. Pötschke, A. Stan'ko). (Eds.), Journalistische Genres in Deutschland und Russland. Handbuch [Journalistic genres in Germany and Russia. Handbook] (pp. 152-157). Cologne: von Halem.

Reus, G. & Kornilova, E. (2010). Künstlerisch-publizistische Generes. In A. G. Bespalova, E. A. Kornilov & H. Pöttker (research editors: J. Pötschke, A. Stan'ko). (Eds.), Journalistische Genres in Deutschland und Russland. Handbuch [Journalistic genres in Germany and Russia. Handbook] (pp. 152-157). Cologne: von Halem.

2009

Holtz-Bacha, C., Reus, G. & Becker, L. B. (Eds.). (2009). Wissenschaft mit Wirkung. Beiträge zu Journalismus- und Medienwirkungsforschung. Festschrift für Klaus Schönbach [Science with effects. Journalism and media effects research. Commemorative publication in honor of Klaus Schönbach]. Wiesbaden: VS.

Reus, G. (2009). Die Glaubwürdigkeit des Subjekts. Eine Befragung von Chefredakteuren zur Rolle der Persönlichkeit im Journalismus [The credibility of the subject. A survey of chief editors on the personality role in journalism]. In W. Duchkowitsch, F. Hausjell, H. Pöttker & B. Semrad (Eds.), Journalistische Persönlichkeit. Fall und Aufstieg eines Phänomens [Journalistic personality. The fall and rise of a phenomenon] (pp. 266-289). Cologne: Herbert von Halem Verlag.

Reus, G. (2009). Musikjournalismus in der Zeitung [Music journalism in the newspaper]. In H. Schramm (Ed.), Handbuch Musik und Medien [Handbook of music and the media] (pp. 299-327). Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft.

2008

Reus, Gunter (2008). Musikjournalismus - Ergebnisse aus der wissenschaftlichen Forschung [Music journalism - Results from the scientific research]. In S. Weinacht & H. Scherer (Eds.), Wissenschaftliche Perspektiven auf Musik und Medien [Scientific perspectives on music and the media] (pp. 85-102). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

2007

Harden, L. & Reus, G. (2007). Kulturteil für alle. Kino- und Theaterbesucher erwarten eine völlig unterschiedliche Kulturberichterstattung - und halten am gleichen Feuilleton fest [The newspaper's arts section for everybody. Cinema and theater goers expect a totally different news coverage on culture - and yet they hold on to the same feature pages]. In W. Möhring, W. J. Schütz & D. Stürzebecher (Eds.), Journalistik und Kommunikationsforschung. Festschrift für Beate Schneider [Journalism and communication research. Commemorative publication in honor of Beate Schneider] (pp. 267-286). Berlin: Vistas.

Reus, Gunter (2007). Mäßige Macht. Musikkritik und Musikjournalisten - einige Forschungsergebnisse [Moderate power. Music critique and music journalists - some research results]. pressto. Journal of the Hanover University of Music and Drama, summer semester 2007, 4-5.

2006

Reus, G. (2006). Neue Vielfalt [New diversity]. journalist, 12, 12-14.

Reus, G. (2006). Stichwort "Journalist" [Keyword "journalist"]. In P. Schiwy, W. J. Schütz & D. Dörr (Eds.), Medienrecht - Lexikon für Praxis und Wissenschaft[Media law - An encyclopaedia for practice and science (4th ed., pp. 237-248)]. Cologne, Berlin, Munich: Heymanns.

Reus, G. (2006). Stichwort “Kultur” [Keyword "culture"]. In G. Bentele, H.-B. Brosius & O. Jarren (Eds.), Lexikon Kommunikations- und Medienwissenschaft [Encyclopedia mass communication and media] (pp. 147-148). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Reus, G. (2006). Verteidigung des verdächtigen Subjekts in zehn Punkten [A ten-point defence of the suspect]. Publizistik, 51 (4), 433-436.

Reus, G. (Editorial Office.) (2006). 50 Jahre Publizistik [50 years of the journal "Publizistik"]. Edited by C. Holtz-Bacha, A. Kutsch, W. R. Langenbucher & K. Schönbach. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Reus, G. (2006). [Review of] Edmund Schalkowski: Rezension und Kritik/Stephan Porombka: Kritiken schreiben. Ein Trainingsbuch [Edmund Schalkowski: Review and critique/Stephan Porombka: Writing critiques. A training book]. Communicatio Socialis, (4), 413-416.

2005

Reus, G. (2005). Kulturjournalismus [Cultural journalism]. In S. Weischenberg, H. J. Kleinsteuber & B. Pörksen (Eds.), Handbook journalism and the media (pp. 194-198). Konstanz: UVK.

Reus, G. & Harden, L. (2005, Juni 10). Der Geist widersteht dem Geld. Eine Analyse von vier Zeitungsfeuilletons [The mind withstands the money. An analysis of four newspaper feature sections]. Neue Zürcher Zeitung, p. 63.

Reus, G. & Harden, L. (2005). Politische “Kultur”. Eine Längsschnittanalyse des Zeitungsfeuilletons von 1983 bis 2003 [Political "culture". A longitudinal analysis of the newspaper feature sections from 1983 to 2003). Publizistik, 50 (2), 153-172.

2004

Reus, G. (2004). Der Fernseher steht meist im Schrank. Jugendliche geben in Porträts Auskunft über ihr Medienverhalten [Most of the time, the TV set is in the closet. Adolescents talk about their media behavior]. tv diskurs, no vol. (27), 50-53.

Reus, G. (2004). Kampf, Tempo und Duzen vor der Kamera. Stilistik: Sprache im Sportjournalismus [Fight, speed and addressing people informally in front of the camera. Stylistics: The language in sports journalism]. Journalistik Journal, 7 (2), 29.

Reus, G. (2004). Mit doppelter Zunge. Tom Kummer und der New Journalism [With a twisted tongue. Tom Kummer and the New Journalism]. In J. K. Bleicher & B. Pörksen (Eds.), Grenzgänger. Formen des New Journalism [Borderliners. Forms of the New Journalism] (pp. 249-266). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Reus, G. (2004). Sprache im Sportjournalismus [The language in sports journalism]. journalistik journal, 7 (2), 29.

Reus, G. (2004). [Review of the book Hélène Roussel/Lutz Winckler (Eds.), Rechts und links der Seine. Pariser Tageblatt und Pariser Tageszeitung 1933-1940 (Right and left of the Seine. Pariser Tageblatt and Pariser Tageszeitung 1933-1940)]. Publizistik, no vol. (1), 112-113.

Reus, G. (2004). [Review of the book Martin Kött, Das Interview in der französischen Presse. Geschichte und Gegenwart einer journalistischen Textsorte (The interview in the French print media. History and presence of a journalistic text style)]. Publizistik, 49 (4), 509-510.

Reus, G. (2004). [Review of the book Roderich Reifenrath, Die Blattmacher. Vom Handwerk des Journalisten (The newspaper makers. On the trade of journalists]. Publizistik, no vol. (2), 238-239.

2003

Reus, G. (2003). Ironie als Widerstand. Heinrich Heines frühe Feuilletons “Briefe aus Berlin” und ihre Bedeutung für den modernen Journalismus [Irony as resistance. Heinrich Heine's early feuilletons "Letters from Berlin" and their meaning for modern journalism]. In B. Blöbaum & S. Neuhaus (Eds.), Literatur und Journalismus [Literature and journalism] (pp. 159-172). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Reus, G. (2003). [Review of the book Sven Behrmann, Politische Satire im deutschen und französischen Rundfunk (Political satire in German and French broadcasting stations)]. Publizistik, 48 (4), 504-505.

2002

Reus, G. (2002). Viele Wege führen zum Medizin-Journalismus. Journalist wird man durch freie Mitarbeit, Ausbildung, Volontariat oder Studium [Many roads lead to medicine journalism. Becoming a journalist via free lance work, education, practical training or studies]. MHH Info, no vol. (8), 19.

Reus, G. (2002): Zum Tanze freigegeben. Fiktion im Journalismus - ein illegitimes Verfahren? [Free to dance. Fiction in journalism – an illegitimate process?]. In A. Baum & S. J. Schmidt (Eds.), Fakten und Fiktionen. Über den Umgang mit Medienwirklichkeiten [Facts and fiction. How to deal with media realities] (pp. 77-89). Konstanz: UVK Medien.
>> Download in Word-Format

Reus, G. (2002). [Review of the book Michael Haller (Ed.), Die Kultur der Medien. Untersuchungen zum Rollen- und Funktionswandel des Kulturjournalismus in der Mediengesellschaft (The culture of the media. Research on the change of role and function of cultural journalism in the media society)]. Publizistik, 47 (4), 493-494.

Reus, G. & Reifarth, J. (Hrsg.). (2002). Heinz Knobloch. "Lässt sich das drucken?" Ziviler Ungehorsam im Feuilleton ["Is that printable?" Civil unrest in feuilletons]. Konstanz: UVK Medien.

Reus, G. & Reifarth, J. (2002). "Mich aber mag das Gesetz recht eigentlich nicht". Publizistische Opposition gegen den SED-Staat in den Feuilletons von Heinz Knobloch "The Law doesn’t seem to like me". Journalistic opposition to the SED-state in the feuilletons from Heinz Knobloch]. Publizstik, no vol. (1), 1-20.
>> Download in Word-Format

2001

Reus, G. (2001). Gernot Stegert: Feuilleton für alle. Strategien im Kulturjournalismus der Presse [Gernot Stegert: Feuilletons for everyone. Strategies in print cultural journalism]. Publizistik, 46 (2), 238.

Reus, G. (2001): Vorgegurgelt? Die Angst vor den sprachlichen Folgen der "Teletubbies" ist unbegründet [Mumble mumble? Fear of speech impediments as a result of the ‘Teletubbies’ is unfounded]. L.O.G.O.S. interdisziplinär, no vol. (3), 174-181
>> Download im Word-Format

Reus, G. (2001). Papas tun nur so [Daddies just pretending. From the column "spielen und lernen", with illustrations from Peter Butschkow]. Freiburg: Velber OZ Verlag.

Reus, G. (2001). [Review of the book Heinz-Dietrich Fischer (Hrsg.): Outstanding International Press Reporting. Vol. 5: 1990-1999. Pulitzer Prize Winning Articles in Foreign Correspondence]. Publizistik, 46 (4), 469-470.

Reus, G. & Dohle, M. (2001). "ReformZeit" im Urteil der Leser.
Ergebnisse einer standardisierten Rezipienten-Befragung im Auftrag der Niedersächsischen Staatskanzlei ["ReformZeit" as judged by its’ readers. Results of a standardized recipient questionnaire on behalf of the ‘Niedersächsischen Staatskanzlei’]. Hanover: University of Music and Drama.

2000

Reus, G. (2000). Mirakel des Fortschritts [The miracle of progress]. journalist, no vol. (5), 30-32.

1999

Reus, G. (1999). Mehr Ideal als Wirklichkeit (Stegert, Gernot: Feuilleton für alle. Strategien im Kulturjournalismus der Presse) [More idealistic than reality. Feuilleton for everyone. Strategies in print cultural journalism]. message, no vol. (1), 144-145.

Reus, G. (1999). (2. Edition) Ressort: Feuilleton. Kulturjournalismus für Massenmedien [Section: Feuilleton. Cultural journalism for the mass media]. Konstanz: UVK Medien.

1998

Reus, G. (1998). Herr Fuchs im Hühnerhaus. Journalistik als Sozialwissenschaft mit kulturellem Gewissen [Mr. Fox in the hen house. Journalism as social science with a cultural conscience]. Publizistik, 43 (3), 250-259.

Reus, G. (1998). Kunst-Gewerbe. Der Wandel des Feuilletons [Artistic Trade. The recent changes of the feuilleton]. journalist, no vol. (8), 12-17.

Reus, G. & Neubert, K. (1998). Zufrieden mit Ausbildung und Berufsalltag. Absolventenbefragung: Diplomjournalisten kommen leicht, aber nicht unbedingt als Fachjournalisten in den Beruf [Satisfaction with education and the career world. Survey of journalism graduates: To get a job as journalist is easy, but not necessarily the career as specialized journalist]. Aviso, 21, 6-7.

1997

Reus, G. & Neubert, K. (1997). Ergebnisse der Befragung von Absolventen des Ergänzungsstudiengangs Journalistik [Results of a survey on graduates of the post graduate journalism program]. Unpublished report. Hanover: University of Music & Drama.

1996

Reus, G. (1996). Action, Spiel und viel Musik. Zur Mediennutzung von Kindern und Jugendlichen [Action, play and lots of music. Children’s and adolescent’s usage of the media]. Musik & Bildung, no vol. (4), 10-14.

Reus, G. (1996). Gerechtigkeit für die Medien. Peter Handkes Reisebericht ´Gerechtigkeit für Serbien´ und die Funktionen von Journalismus und Literatur´ [Justice for the media. Peter Handke’s travel report ‘Justice for Serbia’ and the functions of journalism and literature]. Habilitation lecture, University of Music & Drama Hanover, October.

1995

Reus, G. (1995). Ressort: Feuilleton. Kulturjournalismus für Massenmedien [Section: Feuilleton. Cultural journalism for the mass media]. Konstanz: UVK Medien/Ölschläger.

Reus, G. (1995). [Review of the books: Jürg Häusermann: Journalistisches Texten. Sprachliche Grundlagen für professionelles Informieren / Rudolf Gerhardt: Lesebuch für Schreiber. Vom journalistischen Umgang mit der Sprache. Ein Ratgeber in Beispielen (Jürg Häusermann: Journalistic Texts. Linguistic fundamentals for a professional method of informing / Rudolf Gerhardt: Book for writers. Excerpt from How journalists handle language. Tips through examples)]. Publizistik, 40 (2), 266-268.

Reus, G. & Becker, L. B. (1995). Implications for American programs: the European Community and professional journalism training. Ecquid Novi Ä Journal for Journalism in Southern Africa, no vol (1-2), 71-83.

Reus, G., Schneider, B. & Schönbach, K. (1995). Paradiesvögel in der Medienlandschaft? Kulturjournalisten - wer sie sind, was sie tun und wie sie denken [Birds of paradise in the media arena? Cultural journalists – who they are, what they do and how they tick]. In P. Becker, A. Edler & B. Schneider (Eds.), ‘Zwischen Wissenschaft und Kunst’. Tribute to Richard Jakoby (pp. 307-327). Mainz: Schott.

1994

Reus, G. (1994). Auch Lesern, Hörern und Zuschauern muß Prüfung möglich werden [Readers, listeners and viewers should also have an opportunity to examine]. In Department of Statistics Baden-Württemberg’ (Ed.), Amtliche Statistik. Materialien und Stellungnahmen zur Praxis der Quellenangabe in den Medien (pp. 34-35). Stuttgart.

Reus, G. (1994). "La présence de la nature en nous". Entretien avec Xavier Orville [The force of nature in us. An interview with Xavier Orville]. In G. V. Davis (Ed.), Southern African Writing: Voyages and Explorations (pp. 199-205). Amsterdam/Atlanta: Radopi.

Papers

2013

Reus, G. (2013, October). Musikjournalisten im Zeitalter des Internets. Rollenverständnis, Arbeitsweise, Publikumsbild und Zukunftsprognosen [Music journalists in the age of the internet. Understanding of one's role, method, image of the audience and prognosis for the future]. Lecture evening "Innovation in Music and Media - Research at the Hanover University of Music, Drama and Media", Hanover University of Music, Drama and Media, October 16, 2013.

2012

Reus, G. (2012, October). Heinrich Heine als Reporter und Feuilletonist [Heinrich Heine as reporter and columnist]. Art Forum/Patients' University of the Hannover Medical School, October 2012.

2009

Reus, G. (2009, December). Publizieren im nationalen und internationalen Kontext [Publishing in a national and international context]. Publishing Workshop of the Doctoral Studies Progam at the Doctoral Studies College Communi­cation & Digital Media, University of Erfurt, December 2009.

Reus, G. (2009, October). Ten theses on cultural journalism. Lecture and panel discussion at the 4th Bamberg Cultural Salon "Culture in the Media", Cultural Department of the City of Bamberg/University of Bamberg, October 21, 2009.

2008

Reus, G. (2008, October). Die wissenschaftliche Fachzeitschrift "Publizistik" [The scientific journal "Publizistik"]. Paper presented at the Workshop Publish or perish? Strategies of scientific publishing, Media History Forum for Graduates and Junior Researchers of the Study Group Broadcasting and History together with the Forum of Junior Researchers in History of Communication of the German Society of Mass Communication, October 2008, Leurcorea Wittenberg.

2007

Reus, G. (2007, June). Das Feuilleton. Geschichte, Anspruch, Praxis [The feature pages. History, pretensions, practice]. Paper presented at the 10th Media Workshop "About Arts/More than Arts: The Feature Pages" of the University of Heidelberg, June 2, 2007, Heidelberg.

Reus, G. (2007, June). Jugend und Medien in Deutschland [Adolescence and media in Germany]. Paper presented at the Faculty of Journalism, State University of Tomsk (Siberia), June 2007, Tomsk.

Reus, G. (2007, July). Anforderungen für die Publikation von Aufsätzen in Fachzeitschriften [Requirements for the publication of articles in periodicals]. Paper presented at the workshop "Qualified teaching and publishing as junior scientist", University of Frankfurt/Main, July 2007, Frankfurt/Main.

2006

Reus, G. (2006, July). Musikjournalismus. Ergebnisse aus der wissenschaftlichen Forschung [Music journalism. Results from scientific research]. Paper presented at the Workshop of the Department of Journalism and Communication Research: "Music was my first love", Hanover University of Music and Drama, July 14, 2006, Hannover.

2005

Reus, G. (2005, October). Widersteht der Geist dem Geld? Eine Analyse des Feuilletons von vier Tageszeitungen [Does esprit resist money? An analysis of the feature pages of four daily newspapers]. Paper presented at the 16th Day of Journalists in Baden-Württemberg, organized by the trade union ver.di, October 22, 2005, Stuttgart.

Reus, G. (2005, July). Feuilletonwandel und Feuilletonpublikum [Change in the feature pages and the audience of the feature pages]. Paper presented at the publishing company Madsack, July 6, 2005, Hannover.

Reus, G. & Neubert, K. (2005, May). Mediensystem, Mediennutzung und Medienausbildung in Deutschland [Media system, media use and education for the media in Germany]. Paper presented at the Department of Journalism, University of Tomsk (Siberia), May 16, 2005, Tomsk.

2004

Reus, G. (2004, November). Inhalte und Formen des Fueilletons in deutschen Tageszeitungen 1983 bis 2003. Ergebnisse einer Inhaltsanalyse [Contents and forms of the feature pages in German daily newspapers, 1983-2003. Results of a content analysis]. Paper presented in a lecture series of the University of Hannover, November 2, 2004, Hannover.

2003

Reus, G. (2003, September). Brauchen wir Forschung im kulturpolitischen Alltag? [Do we need research in the cultural political every-day life?] Chairman of the panel and presentation at the conference of the German Music Council: "Children and Music", September 2003, Berlin.

Reus, G. (2003, May). Die journalistische Zukunft [The journalistic future]. Chairman of the panel, Annual Conference of the German Society of Mass Communication, May 2003, Hanover University of Music and Drama.

Reus, G. (2003, May). Medien schaffen Familienbilder [Media create family images]. Expert Conference: "Time for Children. Time for the Family is Life Time" of the Lower Saxony Workshop of Family Education Institutions, May 2003, Hannover. 

2002

Reus, G. (2002, November). Sprachentwicklung, Stilistik, Verständlichkeit [Speech development, stylistics, comprehensibility]. A course in further education "Journalistic Writing on Music", Hanover University of Music and Drama, November 2002.

Reus, G. (2002, October, and 2003, November). BA-/MA-Studiengänge der Kommunikationswissenschaft [Bachelor and Master programs in Mass Communication]. Workshops in the German Society of Mass Communication, Hanover University of Music and Drama, October 2002 and November 2003.

Reus, G. (2002, October). Massenmedien und Sprachentwicklung  von Kindern - einige Forschungsergebnisse [Mass media and speech development of children - some research results]. Paper presented at the Conference: "Phenomenon Speech" of the German Society of Therapeutic Pedagogy of Speech, Martin Luther University Halle-Wittenberg, October 2002.

Reus, G. (2002, April). Texten und Moderieren - rhetorische Grundlagen [Writing and presenting - Rhetorical basics]. Seminar in the course of further education: "How to present concerts", Hanover University of Music and Drama, April 2002.

Reus, G. (2002, February). Presentation of the international expert discussion: "European Press Markets - Basics and Statistics of the Press", Hanover University of Music and Drama, February 2002.

2001

Reus, G. (2001, June). "Es ist Ironie, mein Lieber". Heinrich Heines frühe Feuilletons und ihre Bedeutung für den modernen Journalismus ["It's irony, my dear". The early feature pages of Heinrich Heine and their significance for modern journalism]. Paper presented at the Conference: "Heinrich Heine and Alexander Puschkin - Creative Journalism as a Factor of Human Emancipation", University of Rostow on Don, June 2001.

Reus, G. (2001, May). "Zum Tanze freigegeben". Fiktion im seriösen Journalismus - ein illegitimes Verfahren? ["Released for dancing". Fiction in serious journalism - an illegitimante procedure?] Paper presented at the Annual Conference of the German Society of Mass Communication, May 2001, Münster.

Reus, G. (2001, May). Kritiker und Künstler - Thesen zu einem schwierigen Verhältnis [Critics and artists - Theses on a difficult relationship]. Paper presented at the lecture series "Scientifically Artistic Dialogue", Hanover University of Music and Drama, May 2001.

1999

Reus, G. (1999, December). Zum Verhältnis von Presse und Hörfunk in den zwanziger Jahren [On the relationship of press and broadcasting in the 1920s]. Paper presented at the University of Dortmund, December 1999.

Reus, G. (1999, November). Kirche und Öffentlichkeit [The church and the public]. Seminar of the Protestant Academy Thuringia, November 1999, Neudietendorf.

 

Contact

Prof. Dr. Gunter Reus
Telephone: 0511-3100-484

 

Last modified: 2017-11-22

To top