Institut für Journalistik und Kommunikationsforschung - © Copyright 2025 – Legal – Disclaimer
URL of this page: http://www.ijk.hmtm-hannover.de/index.php?id=9078&L=1
in press
Machulla, M. (in press). Digitalisierung in der Musikpsychologie – 40. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), 6.–8. September 2024, Hochschule für Musik und Theater München [Digitalization in music psychology - 40th Annual Conference of the German Society for Music Psychology (DGM), September 6-8, 2024, University of Music and Theatre Munich]. Jahrbuch Musikpsychologie.
2025
Kranefeld, U., Hußmann, S., Nührenbörger, M., Brodowski, G., Brüggemeyer, L., Machulla, M. & Unteregge, S. (2025). Diskursive Praktiken im Spannungsfeld zwischen Allgemeinpädagogogik und Fachdidaktik. Diskurse von Lehramtsanwärter*innen bei der kollaborativen Videoarbeit auf der Lernplattform degree [Discursive practices in the conflict between general pedagogy and professional didactics. Discourses of teacher trainees in collaborative video work on the learning platform degree]. DiMawe – Die Materialwerkstatt, 7(2), 178–213. doi.org/10.11576/dimawe-7746
Machulla, M., Hahn, M., Langner, J., Dorok, S. & Kranefeld, U. (2025). „Auf welche Aussagen der Schüler*innen würden Sie gerne zurückkommen?“ – Ein Aufgabenformat zum Weiterdenken von Unterrichtssituationen im Fachseminar Musik [“Which of the students' statements would you like to refer to?” - A task format for further reflection on teaching situations in the music seminar]. DiMawe – Die Materialwerkstatt, 7(2), 45–59. doi.org/10.11576/dimawe-7745
2024
Machulla, M., Mertens, F., Frank, A. & Herget, A.-K. (2024). Empfohlene Strukturgleichung? Einfluss von strukturell passender Filmmusik auf Emotionen, immersives Filmerleben und Filmbewertung [Recommended structural balance? Influence of structurally suitable film music on emotions, immersive film experience and film rating]. Jahrbuch Musikpsychologie, 32, Artikel e185. doi.org/10.5964/jbdgm.185
2023
Machulla, M. (2023). „Die [F*tzen] sind wieder da". SXTN - zwischen Gefangensein und Durchbrechen der homosozial-männlichen Deutsch-Rap-Szene [“The [c*nts] are back”. SXTN - between being caught and breaking through the homosocial male German rap scene]. StiMMe - Das studentische Musikwissenschaftsmagazin, 1, 37–57. doi.org/10.59714/stimme.v202323
2025
Machulla, M., Thiesen, F. C. & Herget, A.-K. (2025, July 21-25). From kitsch to diva: A quantitative approach to unravel queer music. Paper presented at the 18th ICMPC Conference, São Paulo, Brasil. Online.
Machulla, M., Thiesen, F. C. & Herget, A.-K. (2025, February 15-16). Wie klingt ‚queere Musik‘? Eine erste empirisch-quantitative Annäherung [What does 'queer music' sound like? A first empirical-quantitative approach]. Paper presented at the Open-Topic Workshop of the Women's and Gender Studies Section of the Society for Music Research (GfM), Detmold.
2024
Machulla, M., Hahn, M., Langner, J. & Kranefeld, U. (2024, November). Im Spannungsfeld fachdidaktischer Logiken: Eine Rekonstruktion von Praktiken der Aufgabenbearbeitung auf der Video-Lernplattform degree im Fachseminar Musik. Poster presented at the Conference “Video-based, barrier-free, collaborative: Perspectives for innovative teacher training”, November 23, 2024, Dortmund.
Machulla, M., Hahn, M., Langner, J., Dorok, S. & Kranefeld, U. (2024, November). "Was erwarten Sie, was die Schüler*innen sagen?" – Ein musikdidaktisches Aufgabenformat zur Weiterentwicklung von Unterrichtssituationen im Fachseminar [“What do you expect the pupils to say?” - A music didactic task format for the further development of teaching situations in specialized seminars]. Poster presented at the Conference “Video-based, barrier-free, collaborative: Perspectives for innovative teacher training”, November 23, 2024, Dortmund.
Machulla, M., Thiesen, F. C. & Herget, A.-K. (2024, October). "[O]ur soundtrack is vast and diverse" – eine erste empirisch-quantitative Annäherung an den Korpus queerer Musik [A first empirical-quantitative approach to the corpus of queer music]. Paper presented at the Best Paper Award of the Society for Music Business and Music Culture Research (GMM), October 30, 2024, Online.
Machulla, M. & Heberle, K. (2024, September). Die Abbildung qualitativer Methoden auf einer Videoplattform [The representation of qualitative methods on a video platform]. In U. Kranefeld & K. Heberle (Organizers), Gelingensbedingungen und Hürden qualitativer Zugänge in musikpädagogischer Lehre [Success conditions and hurdles of qualitative approaches in teaching music education]. Paper/Workshop at the Forum Qualitative Research Methods, QFM, Annual Conference of the German Association for Research in Music Education (AMPF), September 20-22, 2024, Berlin.
Machulla, M., Hahn, M., Langner, J. & Kranefeld, U. (2024, September). DEGREE 5.0 – eine videobasierte Lernplattform und ihr didaktisches Potenzial für eine reflexive Musik-Lehrer*innenbildung in der zweiten Ausbildungsphase. Poster im Rahmen der Jahrestagung des Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung (AMPF), 20.-22. September 2024, Berlin.
Machulla, M., Thiesen, F. C. & Herget, A.-K. (2024, September). How to sound like "Born This Way" – Eine empirisch-quantitative Untersuchung von Charakteristika queerer Musik [An empirical-quantitative study of characteristics of queer music]. Paper presented at the 40th Annual Conference of the German Society for Music Psychology (DGM), September 6-8, 2024, Munich.
Herget, A.-K., Machulla, M., Birk, F. & Ziebart, D. (2024, September). "Come as you are". Funktionen von Musik während des Coming-Out-Prozesses von homosexuellen Männern [Functions of music during the coming-out process of gay men]. Poster presented at the 40th Annual Conference of the German Society for Music Psychology (DGM), September 6-8, 2024, Munich.
Machulla, M., Ziebart, D., Birk, F. & Herget, A.-K. (2024, July). Songs out of the closet. Functions of music during the coming-out process of gay men. Poster presented at the 12th ESCOM Conference, July 3-6, 2024, York (UK)/La Plata (ARG)/Melbourne (AUS)/Online.
2023
Herget, A.-K. & Machulla, M. (2023, September). Musik, Bilder und Voreinstellungen - was die Wirkung "grüner" Kurzdokus beeinflusst [Music, images and presets - what influences the impact of “green” short documentaries]. Paper presented at the Conference “Music and Climate Change. Artistic Action in Times of Crisis”, September 15-17, 2023, Essen.
Machulla, M. & Herget, A.-K. (2023, September). Changing Tunes, Changing Attitudes? Hintergrundmusik, Bildgebung und Voreinstellungen als Einflussfaktoren der Umweltkommunikation mittels Kurzdokumentationen [Changing tunes, changing attitudes? Background music, imaging and attitudes as influencing factors of environmental communication via short documentaries]. Poster presented at the 39th Annual Conference of the German Society for Music Psychology (DGM), September 8-10, 2023, Hanover.
Institut für Journalistik und Kommunikationsforschung - © Copyright 2025 – Legal – Disclaimer
URL of this page: http://www.ijk.hmtm-hannover.de/index.php?id=9078&L=1